ابر رایانه سیمرغ بهمنماه به بهرهبرداری میرسد
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۶۱۸۴۷
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سی و هفتمین قسمت از سری ویدئوهای «ایران هوشمند» از بهرهبرداری پروژه ابر رایانه سیمرغ خبر داده است.
ابر رایانه سیمرغ جزو ۱۰۰ ابررایانه جهان است که فناوری ساخت آنها در انحصار چند کشور است. این پروژه در مسائلی مانند هوش مصنوعی، کلاندادهها و اینترنت اشیا کاربرد دارد و زمینه پیشبینی هوا، تحلیل زمینشناسی، زلزلهشناسی و تحلیل دادههای ژنتیکی را بر بستر داده فراهم میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایرنا، با توجه به اهمیت بالای دسترسی به سیستمهای با توان پردازشی بالا در پیشرفت کشور، نیاز به توسعه مراکز پردازش فوقسریع که وظیفه ارائه خدمات پردازشی با کارایی بالا به همه صنایع، سازمانها، مراکز علمی و پژوهشی و متخصصان و کارشناسان کشور را دارد، به عنوان ابزاری راهبردی به منظور تسهیل پیشرفتهای علمی، مهندسی و فناورانه کشور احساس میشود.
ابر رایانه سیمرغ با هدف ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان (بند یک الزامهای شبکه ملی اطلاعات) و گسترش ظرفیت و ایجاد امکانات لازم برای شکلگیری اقتصادی ارائه خدمات بومی و محتوای اسلامی- ایرانی (بند ۴ ماده ۴-۲ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی) طراحی و ساخته شده است.
ایجاد یک ابر رایانه پرظرفیت برای ارائه خدمات پردازشی در سطح گسترده میتواند به عنوان ابزاری راهبردی به منظور تسریع پیشرفتهای علمی، مهندسی و فناورانه کشور به کار گرفته شود.
در طرح این ابر رایانه، دستیابی به مدل مهندسی و پرتوتایپ ابر رایانه با ظرفیت پردازشی نزدیک به ۱۶۰ ترافلاپس در گام نخست طرح و توسعه آن به مقیاس پتافلاپس در گام دوم طرح پیشبینی شده است.
برچسبها اینترنت دانش بنیان توسعه ایران اقتصاد مقاومتی شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعاتمنبع: ایرنا
کلیدواژه: اینترنت دانش بنیان توسعه ایران اینترنت دانش بنیان توسعه ایران اقتصاد مقاومتی شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخبار کنکور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۱۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازیآرا رسید/ معرفی ظرفیتهای خوب بازیهای رایانهای به سبد خانوار
حجتالاسلام عبداللهی، دبیر رویداد بازیآرا گفت: بازیهای رایانهای رسانههای بسیار قدرتمندی هستند و همه آنچه رسانههای دیگر دارند را دارا هستند. این بازیها مانند آنتن صدا و سیما و پرده سینما ظرفیت انتقال پیام را دارند. امروز بازیهایی وجود دارند که میتوانند تاریخ را روایت کنند و پیامهای مختلف را به مخاطبان انتقال دهند. بازیهایی هستند که درمانگر انسانها هستند و به لحاظ ظرفیتهای انتقال پیام از رسانههای دیگر کم ندارند.
وی افزود:رویداد بازیآرا در راستای شناخت این ظرفیت محتوایی ایجاد شده است. ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و بتوانیم براساس محتواهای ایرانی، اسلامی بازیها را طراحی کرده و از دغدغه خانوادهها ور این زمینه بکاهیم.
عبداللهی عنوان کرد:رویداد بازیآرا پنج محور قرآن و عترت، مقاومت، امید و پیشرفت، زن و خانواده و هویت ایرانی اسلامی را مد نظر دارد. از ابتدای ثبت نام تاکنون ۵۲ تیم آثار خود را در رویداد ثبت کردهاند.
وی افزود: از بین آثار ارسالی، ۲۰ اثر به مرحله نهایی رویداد راه پیدا کردند. تنوع آثار در محورهای مختلف رویداد نشان میدهد که ظرفیت بازیسازی کشور خیلی خوب است. ما کسانی را داریم که آماده سخن گفتن با مخاطب نوجوان در بستر بازیهای رایانهای هستند که این مسئله نیازمند حمایت است.
دبیر ابن رویداد اظهار کرد: پس از انتخاب آثار برتر جلسات آموزش و رهیاری آغاز شد که هر تیم تاکنون چهار جلسه رهیاری در هفت محور داشتهاند که در این جلسات تجربیات تیمهای مختلف به یکدیگر منتقل شد.
وی بیان کرد: تیمهایی از استانهای مختلف کشور در رویداد بازیآرا اثر ارائه کردند و جا دارد از تمامی بازیسازان خوب کشور که زمینه برگزاری رویداد فاخر بازیآرا را فراهم کردند، قدردانی کنم. امیدوارم این رویداد در سه روز اختتامیه ۲۰ اثر خوب را به کشور معرفی کرده و ظرفیتهای خوبی برای ورود بازیهای رایانهای به سبد خانوار را ایجاد کند.
حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت:در حال حاضر در شرایطی هستیم که در دنیا جنایت بیسابقهای در حال رخ دادن است و رژیم صهیونیستی مرتکب اقدام ضد انسانی و نسلکشی شده و طی ماههای اخیر از سمت دیگر نوعی بیداری وسیعی در دنیا علیه این ظلم اتفاق افتاده است. مردم کشورهای غربی امروز بیدار شده و از مظلومیت مردم فلسطین حمایت میکنند.
وی ادامه داد: این حرکت تازه شروع ماجرا است و حتما ادامه پیدا خواهد کرد. نخبگان و دولتها نیز وارد میدان شده و ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کردند. نخبگان پس از مردم به عرصه آمدند و امروز رژیم کودککش صهیونیستی باید به جایی برسد که جنایات خود را قطع کند.
وی عنوان کرد: تصمیم نخبگان در غرب به ویژه در آمریکا تاثیر فراوانی در جهان دارد. به زودی فعالان رسانهای و سلبریتیها و بازیسازان نیز وارد میدان خواهند شد و محصولاتی در این زمینه منتشر میکنند.
مدیر عامل بنیاد بازی های رایانه ای اظهار کرد:فضای رسانه دنیا نیز به این ترتیب فعال شده و شاهد خیزشهای رسانهای در این حوزه خواهیم بود. رویداد بازیآرا به عنوان یک رویداد شتابدهی و سرمایهگذاری آغاز به کار کرد و از طراحان این عرصه درخواست شد تا آثار خود را در رویداد ثبت کنند.
حاجیهاشمی تصریح کرد: خانواده امروز دغدغههای زیادی در حوزه محتوا و بازیها برای فرزندان خود دارند. به همین مناسبت فراخوان رویداد بازیآرا اعلام شد و در بخش مقاومت رویداد در مجموع شش اثر با موضوع غزه و فلسطین ارسال شد که نشدن دهنده توجه فعالان صنعت بازیسازی کشور به موضوع غزه است.
گفتنی است نخستین دوره رویداد بازیآرا از اسفند ۱۴۰۲ با انتشار فراخوان مبنی بر ارسال اثر در ۵ محور اصلی محتوایی، کار خود را آغاز کرده است. با پایان مهلت ارسال اثر، ۵۲ اثر به دبیرخانه رویداد «بازیآرا» ارسال شد و نهایتا ۲۰ تیم یا اثر به این رویداد راه یافتند.
آثار دریافتی در هفت محور «محتوایی»، «فنی و برنامه نویسی»، «هنری»، «طراحی بازی»، «ارائه»، «بازاریابی»، «مدیریت تولید» مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها